معادن و ذخایر معدنی

دوشنبه 04 مرداد 1400
19:09

منطقه بلوچستان از نظر منابع معدنی بسیار غنی بوده و کتیج هم از این نعمت بی‌بهره نمانده است .

نویسنده کتاب گرانسنگ جغرافیا و تاریخ بلوچستان که آن را در سال 1247 به رشته تحریر در آورده درباره معادن کتیج مینویسد:«در کوه آنجا علامت معدن مس هست و معدن سربی هم بوده که بیست سال قبل سرب عمل میآمده.»

و این خبر ثابت میساد که حداقل 149سال قبل، در کوههای کتیج مس شناسایی گردیده و سرب استخراج میگردیده است

و نویسنده درباره علل عدم ادامه استخراج میآورد: "اکنون از پری شانی و گرفتاری مردم آنجا مطروح است ." و این دقیقاً همان طردی است که قشر جوان امروز درباره کشاورزی صورت داده و می دهند.

و استاد ایرج افشار هم کتاب "بلوچستان و تمدن دیرینه آن" سخن از معادن کرمیت و منگنز در کتیج میآورد که تا سال 1365 کشف گردیده اند آنطور که ایشان بیان میکند این موارد مرئی و قابل دید با چشم در سطوح هستند، و این مطلب روشن می سازد که ممکن ا ست ذخایر معدنی از انواع دیگر هم در ستطوح زیرین موجود باشد که نیاز به بررسی و کاوش بیشتر دارد.

جالب توجه بود که هنگام نقل مطلب راویانی که تاریخ و رسوم گذشته را برای بنده بیان مینمودند سخن از معادن گچ در کتیج آورده و بیان نمودند که در گذشته سنگ گچ استخراج نموده و برای سفید نمودن [رنگ کردن] درون خانه استفاده میکردند.

قابل ذکر است که در حال حاضر معادن کرومیت، مس، آهک، منگنز، نیکل و مواردی چند دیگر در منطقه شناسایی و در برخی موارد استخراج گردیده و میگردند.

©️ توجه: این مطاللب برگرفته از کتاب آشنایی با کتیج تالیف میثم بارانی میباشد و تمامی حقوق مادی و معنوی این مطالب برای نویسنده محفوظ و نقل این مطالب به هر عنوان و شکلی تنها با ذکر منبع مجاز است.


مطالب مرتبط

این سایت در راستای اطلاع رسانی واقعی و دقیق بدور از جهت گیری و بدون هر گونه وابستگی به انتشار خیرها و بررسی و سنجش شعارها و اهداف و عملکرد شورای اسلامی دوره‌ی ششم و شهردار انتصابی راه اندازی گردیده و تنها دغدغه مدیریت این سایت پیشرفت و ترقی شهر کتیج و اطلاع رساتی و ارائه شناخت عمومی درباره این شهر می باشد. 📌درصورتی که خواستار شناخت و دریافت اطلاعاتی درباره این شهر هستید میتوانید دربخش آشنایی با کتیج از لیست موضوعات و دسته بندی سایت درباره این شهر اطلاعات کافی را دریافت نمایید.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به درگاه آگاهی بخشی شهر کتیج است.